A bátorságról

 2010.06.09. 12:27

Amikor először hallottam egy kedves ismerősömtől, hogy a legfőbb emberi erény a bátorság, nagyon meglepődtem. Én a szeretetre való képességre, az őszinteségre, becsületességre, önzetlenségre és hasonló más emberek felé megnyilvánuló viselkedésekre gondoltam leginkább. A bátorság nem jutott eszembe. Ma már belátom, ez a legfőbb emberi erény. Saját bőrömön tapasztaltam.[1]

Ahhoz, hogy éljünk, ahhoz, hogy nyitottak legyünk a világ felé, erre van a legnagyobb szükségünk. Ugyanis életünk minden területét átjárja a félelem és a szorongás. Akár a párkapcsolatunkra, az egzisztenciális feszültségeinkre vagy bármilyen más cselekedetünk következményeire gondolunk. Mi fog történni, ha ezt és ezt csinálom? Mi fog történni, ha ezt és ezt nem csinálom? Mennyi veszteség, fájdalom ér majd? Félek a következményektől.
Vannak persze valós félelmek és nem valósak, a képzelet által gerjesztettek. A valós félelmeknek üzenete van, valamire felhívják a figyelmünket, óvatosságra intenek, segítenek nekünk. Mindig figyelemfelhívó jellegűek és odafigyeléssel el lehet kerülni a veszélyt. Ha megértjük az üzenetét, akkor már le is győztük őket és félelemérzetünk elmúlik. A nem valós félelmeink ugyanakkor csak belőlünk fakadnak. Mi gyártjuk, gerjesztjük őket.
A félelmek leküzdésnek egyetlen módja, ha szembemegyünk velük és megéljük őket, így meg is szűnnek. El is menekülhetünk, vagy inkább belemenekülhetünk a megoldás helyett mondjuk az alkoholba, a szexbe, az evésbe, munkába vagy vallásba, de ezzel a meneküléssel csak tovább tetézzük a bajt és még rongáljuk önmagunkat és a környezetünket is. Ha szembefordulunk a félelmeinkkel esélyt adunk a győzelemre. Ha folyton kikerüljük, egyrészt visszajönnek, másrészt csak veszthetünk.
A félelmeink, szorongásaink leküzdéséhez és abból adódó cselekedeteinkhez kell a bátorság, csak bátorság és más semmi. Ha bátor vagy győzhetsz, élhetsz! Vedd észre az eléd táruló lehetőségeket és bátran próbáld ki. Lehet, hogy lesznek benne fájdalmak, lemondások, de tudomásul kell venni, hogy az élet életveszélyes. Lehet gyáván is élni, de annak mi értelme van? Megéri?


 


[1] Visszagondolva a múltra, tudom, hogy évekig gyáva voltam Már tudtam, hogy nem működik a párkapcsolatom, már tudtam, hogy nem szeretem a párom, már tudtam, hogy minden tőlem telhetőt megtettem, már tudtam, hogy nem vagyunk egymáshoz valók, de gyáva voltam változtatni, kilépni belőle. Féltem, hogy mi lesz. Először mindenféle kifogást felhoztam, mi lesz a közös gyerekünk lelkével, mi lesz a közösen megteremtett otthonnal, hogy fogok megélni, hogy fogom szervezni az életem egyedül stb. Mi lesz, ha egyedül maradok? Gyáva voltam lépni. Majd egyszer csak elegem lett ebből az életből és bátorság lett úrrá rajtam. Nekimentem az új életnek, annak minden új oldalának. Elváltam, elköltöztem. ÉS? Mi történt? Minden jól alakult. Mindenkinek jobb lett. A gyerekeknek, nekem, sőt még a férjemnek is, bár Ő még ezt nem látta be. Ennek is csak idő kérdése. De rájöttem még valamire. Nem a bizonytalan jövőtől féltem legjobban. Attól, hogy beismerjem magamnak, hogy hibáztam, hogy elrontottam, hogy felelős vagyok a kialakult helyzetért. Ehhez kellett a legnagyobb bátorság, hogy felvállaljam a gyengeségeimet és beismerjem magamnak a hibáimat. Ma már tudom, hogy ez azért nehéz, mert ilyenkor az önképünk sérül és az nagyon fájdalmas. Hát ezért hazudunk oly a sokat magunknak és tagadunk le sok mindent. A bátorság számomra: esély az életre! Hogy önmagad légy, úgy éld az életed, ahogy Te szeretnéd, a szíved vágya szerint. Számomra csak így van értelme. És Neked?

Címkék: félelem bátorság esély erény

A bejegyzés trackback címe:

https://tudatosabbelet.blog.hu/api/trackback/id/tr362068643

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

transzcendens 2010.06.22. 17:32:59

azt mondod, bátorság az, ha szívem vágya szerint merek beleugrani a sötétbe. és ha a szívem azt súgja, veszíthetek? ne hallgassak a szívemre? és ha azt súgja, hogy túl hatalmasak a vágyaim?

misztikus 2010.06.23. 08:56:52

@transzcendens: Először egy idézetet írok ide Neked, A. Mello-tól:
"Mivel a lelkiélet természete olyan, amilyen ...

Egy ember egy magas toronyhoz érkezett. Belépve teljes sötétség fogadta. Ahogy körbetapogatódzott, belebotlott egy csigalépcsőbe. Minthogy kíváncsi volt rá, vajon hová vezet a lépcső, elkezdett felfelé lépkedni, de közben egyre nagyobb nyugtalanság támadt a szívében. Visszanézett hát, és elrémülve látta, hogy azok a lépcsők, amelyeket már maga mögött hagyott, kihullottak és eltűntek. Előtte a fölfelé kanyarodó csigalépcső, melyről fogalma sem volt, hogy hová vezet; mögötte pedig az ásító óriási fekete üresség.
... ezért ritka az igazi kereső ... Ezen érdemes elgondolkodni.
A szívünkre hallgatni kell, de először meg is kellene ismerni. A szívünk olyat nem súghat, hogy veszíthetek. Az már a félelmünk, a gondolatainkból ered. Az is, hogy túl hatalmasak a vágyaim, a szív ilyet nem súg, azt Te kreálod.

transzcendens 2010.07.07. 08:40:25

@misztikus: Álmodtam egyszer a lépcsőkről. Haladtam, haladtam felfelé. Egyszer csak "megingott a lábam alatt a talaj", a lépcsők hintáztak a lábam alatt. Sehogyan sem boldogultam. Vissza akartam ereszkedni. De késő volt! Olyan volt, mintha a lépcsők meghatározhatatlan helyen, köteleken lógtak volna. Féltem! Felébredtem álmomból.

transzcendens 2010.07.19. 15:19:09

A bátorság, szerintem, összefügg még az érzelmi fejlettséggel. például egy adott helyzetben ki merem fejezni az érzéseimet, amit érzek. de nem csak a kellemes érzéseimet, hanem azokat az érzéseimet, amelyektől rosszul érzem magam, bizonytalansággal töltenek el. ilyen érzés például a bátorság ellentétje: a gyávaság.
mert a gyáva ember nem meri beismerni, hogy ő gyáva. képesek minden balul elsült kis dologra „jó” kifogást találni, amellyel megmagyarázzák a szaros kis ügyeiket, vagy mentegetőznek. előbb-utóbb a gyáva ember mardossa magát belülről. mert nem vállalta a felelősséget a saját tetteiért, a saját érzéseiért. ettől hatalmas energia, pusztító energia halmozódik fel benne. és ha ez az energia nem talál utat magának, hogy kitörjön, a gyáva ember önmagát pusztítja el.
süti beállítások módosítása